ציר הזמן

למדו ביתר פירוט על נקודות המפתח בחייו של הרב זקס ובקריירה שלו.

Rabbi Jonathan Sacks and Elaine Sacks on their wedding day in 1970.

מי היה הרב זקס?

הרב לורד יונתן זקס זצ"ל, המוכר בציבור הרחב כאחד מגדולי הדור בעולם התורה ושגריר שאין דומה לו של העם היהודי, היה ללא ספק ענק בזמנו, ובעצם בכל הזמנים. היהדות שלו הייתה פתוחה ומכילה, אותנטית ומעמיקה.

ועם זאת, הרב זקס לא היה רק תלמיד-חכם מזהיר. אורו האיר הרבה מעבר לעולם היהודי. כישרונותיו כהוגה דעות, איש רדיו, פילוסוף, מנהיג דתי ואינטלקטואל מוכר בציבור הרחב יצרו שילוב נדיר ביותר, שייחד אותו בבריטניה ובעולם.

כמי שהפליא גם לכתוב וגם לדבר, הייתה בו היכולת הנדירה למצוא היגיון בעולם מבלבל ולהעביר את הרעיונות המורכבים ביותר לקהלים רחבים ומגוּונים באופן בהיר ונגיש. מעבר ל-43 הספרים שחיבר, 21 תארי דוקטור לשם כבוד ופרסים יוקרתיים רבים, בהם פרס טמפלטון, השקפותיו של הרב זקס זכו לכבוד והערכה בכל מקום משום שהיו נטועות באמונתו ובערכי המוסר שלו. בעיני רבים, מאמיני דתות שונות ושאינם מאמינים בשום דת, הוא נחשב לקול מוסרי בעולם. מפעל חייו היה, במילותיו שלו, "לקרב את העולם אל העולם שצריך להיות."

BLAKE EZRA CHIEF RABBI SACKS 24

8 במרץ 1948 (כ"ז באדר ה'תש"ח)

יונתן זקס נולד בלונדון. הוריו היו לואיס זקס (נפטר ב-1996), איש עסקים ובעל חנות בדים קטנה באיסט-אנד בלונדון, ולואיזה "ליבי" פרומקין (נפטרה ב-2010), שעבדה בעסק היינות של משפחתה. אחרי יונתן הבכור נולדו אחיו בריאן, אלן ואליוט. שני ההורים היו מתנדבים פעילים בבית הכנסת שלהם. האמצעים הכלכליים של המשפחה היו צנועים, אך ההורים נטעו בבנם מסירות להשכלה, ליהדות ולחברה בכללה – תערובת של חילוניות ודתיות שהפכה לדפוס המנחה של פעילותו כל ימי חייו.

1952-1959
לומד בביה"ס היסודי "סנט מרי" (Saint Mary's Primary School) ברובע פינצ'לי שבצפון לונדון, סמוך לבית המשפחה.

1959-1966
לומד בביה"ס התיכון "כרייסט'ס קולג'" (Christ's College School) בפינצ'לי. אף שזהו מוסד חינוכי נוצרי, כמחצית מהתלמידים הם יהודים, אך לא איש מן המורים. יונתן מתגייס אפוא לארגן ולהנחות כינוסי בוקר של התלמידים היהודים. מגיל 15 הוא נהיה פעיל יותר ויותר בתפקיד זה בבית הספר; לימים ציין פעילות זו כנקודת מפתח בהכנתו לחיים של קירוב אנשים ליהדות. הכבוד שרחשו המורים לאמונתו והעידוד שקיבל מהם תורמים גם הם להתפתחות השקפתו כי שוני אין פירושו בהכרח פילוג.

1968
בהיותו סטודנט באוניברסיטת קיימברידג', יונתן יוצא למסע של חודשיים בארה"ב. כאן מתרחשים שני מפגשים שעתידים לשנות את חייו: אחד עם הרב יוסף סולובייצ'יק, ראש הישיבה בישיבת רבינו יצחק אלחנן (הסמינר לרבנים של הישיבה יוניברסיטי בניו יורק), והשני עם הרבי מלובביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון, שדוחק בו ללמוד ולקבל סמיכה לרבנות. הרב סולובייצ'יק פוקח את עיניו לראות כי לא זו בלבד שהיהדות מסוגלת לעמוד באתגרי החשיבה המודרנית, היא אף מסוגלת לשגשג בסביבה זו. הרב שניאורסון משפיע עליו עמוקות בהשתדלותו לחלוק את הלקחים והערכים של האמונה באלוהי ישראל לא רק עם יהודים, אלא עם האנושות כולה. לימים סיכם הרב זקס את המפגשים הללו במילים: "הרֶבֶּע אִתגֵר אותי להנהיג. הרב סולובייצ'יק אִתגֵר אותי לחשוב."

1970
נושא לאישה את איליין טיילור, טכנאית רנטגן במקצועה. לזוג נולדו שלושה ילדים: יהושע, דינה וגילה.

7th November 2020
הרב לורד יונתן (יעקב צבי בן דוד אריה זצ"ל) זקס, זכר צדיק לברכה, נפטר בשעת בוקר מוקדמת ב-7 בנובמבר 2020 (שבת קודש כ' במרחשוון ה'תשפ"א). הוא נטמן בבית העלמין החדש בּוּשי של כנסת ישראל (United Synagogue) בלונדון. עולם שלם מתאבל עליו.

BLAKE EZRA CHIEF RABBI SACKS 34 2048x1394 1

1966
מתחיל ללמוד במכללת גונוויל וקאיוס, אחת המכללות הוותיקות שבאוניברסיטת קיימברידג', ולומד לתואר בפילוסופיה בדגש על "מדע המוסר", תחום דעת שמשתמש בשיטות מדעיות להבנת ערך המוסריות.

1969
מקבל תואר מצטיין במדע המוסר (פילוסופיה) ממכללת גונוויל וקאיוס, אוניברסיטת קיימברידג'. הוא מתקבל גם כעמית מחקר בתוכנית רונדה (Rhonda) בתחום הפילוסופיה של המוסר במכללת גונוויל וקאיוס, ולומד אצל פרופ' ברנרד ויליאמס.

1970
מנהל מחקר בפילוסופיה של המוסר בהנחיית פיליפה פוט ב"ניו קולג'", מכללה באוניברסיטת אוקספורד.

1971
מתמנה למרצה לפילוסופיה של המוסר באוניברסיטת מידלסקס בלונדון.

1972
מקבל תואר מוסמך לפילוסופיה של המוסר ב"ניו קולג'" שבאוקספורד.

1973
מתמנה למרצה לפילוסופיה יהודית ב"ג'וּז קולג'" (Jews' College; מוכר היום בשם ביה"ס ללימודי יהדות של לונדון), המדרשה הרבנית הוותיקה ביותר בעולם.

1981
מקבל תואר דוקטור לאחריות קולקטיבית (Collective Responsibility) מהמחלקה לפילוסופיה ותיאולוגיה בקינגס קולג' לונדון.

1989
מתקבל כפרופסור אורח לפילוסופיה באוניברסיטת אסקס.

1998
מתקבל כפרופסור אורח לתיאולוגיה ולימודי דת בקינגס קולג' – תפקיד שבו הוא משמש עד 2013 – וכן באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הוא משמש בתפקיד עד 2004.

2008
מתקבל כפרופסור אורח בקולג' בירקבק שבאוניברסיטת לונדון.

Torah Sacks 2 2048x1152 1

1976
מקבל סמיכה לרבנות מטעם הג'וּז קולג' וישיבת עץ חיים שבלונדון.

1978
מתמנה לרב בית הכנסת גולדרס גרין, קהילה אורתודוקסית מודרנית בצפון-מערב לונדון.

1982
מתמנה ליו"ר לימודי מחשבה יהודית מתקדמת בג'וּז קולג' מטעם הרב הראשי של בריטניה דאז, הרב לורד יעקובוביץ'.

1983
מתמנה לרב בית הכנסת היוקרתי מארבל ארץ', קהילה אורתודוקסית מודרנית במרכז לונדון.

1984
מתמנה למנהל הג'וּז קולג' בלונדון, ומכהן בתפקיד עד 1990. במסגרת תפקיד זה הוא מפתח תוכנית לימודים ל"רבנות מעשית", התומכת ברבנים בעבודתם הקהילתית כמדריכים רוחניים.

wide gpr shot Chief Rabbi

1991

מתמנה לרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי – הרב הראשי השישי מאז שהתפקיד הוגדר רשמית ב-1845, והעשירי מאז שהמוסד הוקם ב-1704. הרב זקס מחליף בתפקיד את הרב לורד עמנואל יעקובוביץ'.

במענה להכרה המתרחבת – והמזעזעת בעיניו – כי הקהילה היהודית באנגליה הולכת ומתמעטת, הוא מכריז על "עשור של התחדשות" על מנת להפיח רוח חיים ב"כוחות היצירה האדירים של יהדות בריטניה". הוא מתווה חמישה ערכים מרכזיים: אהבה לכל יהודי באשר הוא, אהבת הלימוד, אהבת האל, תרומה משמעותית לחברה הבריטית וחיבור בלתי מתפשר לישראל.

במהלך עשר השנים הבאות הוא מייסד ועוזר לטפח מערך איתן של מיזמים לביסוס התחדשות זו, ביניהם ה"עמותה היהודית לאתיקה בעסקים", שהצליחה כל כך עד שהפכה לארגון עצמאי. מיזם נוסף הוא כתב העת "Women's Review", שעוסק בסוגיות שנויות במחלוקת כגון תפקידן של נשים בתפילה, גירושים (עגינות), חינוך ומנהיגות מתנדבת.

הרב זקס גם מקים קרן לחינוך בשם "המשכיות יהודית", העוסקת בשימור ובהעשרה של הזהות היהודית. הקרן עושה שימוש בשיטות שיווק מודרניות לצורך בניית מודעות להשלכות של התבוללות ונישואים בין-דתיים, היינו נישואים בין יהודי/יה ללא-יהודי/יה. הפלוגתא בשאלה אם ראוי לקיים קרן מסוג זה נפתרה במידה רבה כאשר היא התמזגה עם המגבית היהודית לישראל, שלאחר המיזוג הוכתרה בשם המגבית היהודית המאוחדת לישראל (UJIA - United Jewish Israel Appeal).

הוא מתמנה לנשיא המועצה לנוצרים ויהודים (Council of Christians and Jews) ולנשיא ביה"ס ללימודי יהדות של לונדון (London School of Jewish Studies).

2001

העשור השני שלו בתפקיד הרב הראשי נפתח בקריאה ל"אחריות יהודית", היינו מחויבות מחודשת לממד האתי של היהדות. בעשור החדש הוא מצליח להגיע לקהלים רחבים יותר ויותר; בין השאר, הוא מוציא לאור ספר אחד בשנה לפחות; מגיש פינה בשם "המחשבה היומית" בערוץ הרדיו BBC Radio 4, שבה הוא מתעמק בסוגיות של אמונה; וכותב טור אישי בטיימס, ובו מחשבות ועצות מן השדה הרחב של ערכי היהדות וחוקיה, כולל חוקי התורה, שמציע לקוראים נקודות מנחות להתמודדות עם ההתלבטויות הקשות של העולם המודרני.

2004

הרב מתחיל בכתיבת מאמרי הפרשנות שלו על פרשת השבוע. הוא קורא למאמרים הללו Covenant & Conversation (מילולית: "הברית והשיח"; הספרים במהדורה העברית נקראים "שיג ושיח") משום שבעיני הרב זקס, זוהי המהות של לימוד התורה: הטקסט של התורה הוא הברית בין עם ישראל לאלוהיו, והפרשנות לטקסט הזה היא השיח המתמשך עם דבר האלוהים – שיח שממשיך עד היום. התפוצה הקיימת של 40,000 מנויים מוכפלת פי כמה על ידי שפע הדפים המודפסים המופצים בבתי כנסת ובבתי ספר בכל העולם.

24 ביוני 2013

בערב גאלה לקראת סיום כהונתו כרב הראשי של בריטניה, אורח הכבוד הוא הוד מעלתו הנסיך מוויילס, וסרטוני ברכה נשלחים מראש ממשלת בריטניה דאז, חבר בית הלורדים דיוויד קמרון, ושלושה ראשי ממשלה לשעבר (גורדון בראון, טוני בלייר וסר ג'ון מייג'ור); הארכיבישוף מקנטרברי, המכובד הגדול ג'סטין וולבי, ושני הארכיבישופים שקדמו לו (לורד ויליאמס ולורד קארי); וכן הארכיבישוף מווסטמינסטר וינסנט ניקולס ומכובדים נוספים. בדברי ברכתו אמר כבוד הנסיך מוויילס: "כמי שרבים דורשים בעצתו, ההנחיה שלך בכל סוגיה נתונה היא תמיד בעלת ערך מעשי ונובעת מתוך תבונה עמוקה מן הסוג שקשה יותר ויותר למצוא היום... העצות שלך מזכירות לי את שלמה המלך: "כי נאמן הוא לבוטחים בו, והנאמנים בחסדו בו-ידבקו."

1 בספטמבר 2013

פורש מתפקיד הרב הראשי, ואת מקומו תופס הרב אפרים מירוויס.

TED Talk

בתום כהונתו כרב הראשי של בריטניה, הרב זקס מתמנה לפרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטת ניו יורק; פרופסור למחשבת ישראל בישיבה יוניברסיטי בניו יורק; ופרופסור למשפט, אתיקה ומקרא בקינגס קולג' לונדון.

הוא מוציא לאור עוד מספר ספרים הזוכים להערכה בינלאומית (ר' פרסומים) וממשיך להוות קול מוסרי בתקשורת בבריטניה, בישראל, באמריקה ובארצות אחרות בעולם (ר' מבחר הרצאות בולטות).

ההערכה לעבודתו באה לידי ביטוי במספר פרסים בינלאומיים חשובים, ביניהם פרס טמפלטון היוקרתי ב-2016.

הרב זקס ממשיך להיות מרצה מבוקש ומכובד ברחבי העולם, ומרבה להרצות ולנאום מעל במות בעלות השפעה כגון ועידת TED, הוותיקן, הפרלמנט האירופי, וכן באוניברסיטאות נחשבות בישראל ובארה"ב.

הוא ממשיך לשדר ב-BBC את פינתו הקבועה "המחשבה היומית", וב-2018 מקדם ברשת זו סדרת משדרים חשובה בשם "מוסריות במאה ה-21". הסדרה מתקבלת באהדה ומועמדת ב-2019 לפרס סנדפורד סנט מרטין – הפרס היוקרתי ביותר לתוכניות רדיו, טלוויזיה ואינטרנט העוסקות בנושאי דת, מוסר ורוחניות.

כמי שמיטיב להשתמש בפלטפורמות מקוּונות להעברת מסריו, הוא מעלה דרך קבע תכנים עוצמתיים לקהלים סביב העולם, כולל סדרת אנימציה על לוח לבן בנושאי זהות יהודית, אנטישמיות, אנטי-ציונות, פוליטיקה של תקווה ושאר נושאים תרבותיים וחברתיים בעלי חשיבות.

הוא משיק מהדורה משפחתית של "שיג ושיח", שזמינה מדי שבוע כמשאב חינוכי הנלווה למאמר הפרשנות העיקרי. בהמשך הוא מרחיב זאת לסדרת ספרים במהדורה משפחתית שמיועדים לכל חגי ישראל, תחת הכותרת מועדים לשיחה.

bookshelf footer for new website

1990
יוצא לאור ספרו הראשון, Tradition in an Untraditional Age ("מסורת בעידן לא מסורתי"). הספר בוחן לעומק קשת רחבה של מחקרים על החשיבה המודרנית, כולל השואה, דיאלוג בין יהודים לנוצרים ועקרונות המוסר הכלכלי היהודי, ומציע מבט ייחודי על מחשבת ישראל בעידן המודרני.

1991
יוצא לאור Arguments for the Sake of Heaven ("ויכוחים לשם שמיים").

יוצא לאור The Persistence of Faith ("אמונה מתמדת"), המבוסס על הרצאות ששודרו ב-BBC במסגרת התוכנית BBC Reith.

1992
יוצא לאור Crisis and Covenant: Jewish Thought after the Holocaust (משבר וברית: מחשבה יהודית מודרנית ופוסט-מודרנית).

1993
יוצא לאור One People?: Tradition, Modernity and Jewish Unity ("עם אחד? מסורת, קידמה ואחדות יהודית").

1994
יוצא לאור Will We Have Jewish Grandchildren? ("האם יהיו לנו נכדים יהודים?").

1995
יוצא לאור Faith in the Future ("אמונה בעתיד").

יוצא לאור Community of Faith ("קהילה של אמונה").

1997
יוצא לאור The Politics of Hope ("פוליטיקה של תקווה").

2000
יוצא לאור Celebrating Life: Finding Happiness in Unexpected Places ("לחגוג את החיים: איך למצוא אושר במקומות לא צפויים").

יוצא לאור A Letter in the Scroll ("אות בספר התורה"). הספר זוכה בפרס הלאומי לספרים יהודיים בארה"ב לשנת 2000.

2001
הספר A Letter in the Scroll מופיע בבריטניה תחת השם Radical Then, Radical Now: On Being Jewish (רדיקלית אז, רדיקלית עכשיו: מורשת הדת העתיקה בעולם).

2002
יוצא לאור The Dignity of Difference: How to Avoid the Clash of Civilizations (לכבוד השוני: כיצד נוכל למנוע את התנגשות התרבויות?). ב-2004 הוא מקבל את פרס גרומאייר לדת בארה"ב.

2003
רואה אור The Jonathan Sacks Haggadah (פסח על שום מה? בביאור ובתוספת מאמרים מאת הרב יונתן זקס) – קריאה רעננה ומעמיקה בטקסט של ההגדה של פסח.

2004
יוצא לאור From Optimism to Hope ("מאופטימיות לתקווה").

2005
יוצא לאור To Heal a Fractured World (לרפא עולם שבור: החיים כקריאה לאחריות).

2006
The Authorised Daily Prayer Book ("סידור התפילות המאושר") מתפרסם והופך לסידור הנפוץ ביותר בקהילה היהודית בבריטניה.

2007
רואה אור The Home We Build Together ("הבית שאנו בונים ביחד").

2009
הספר Covenant and Conversation: Genesis: The Book of Beginnings (שיג ושיח: קריאות חדשות בפרשת השבוע / בראשית, שמות) יוצא לאור, וזוכה בפרס הלאומי לספרים יהודיים בארה"ב לשנת 2009.

הספר Future Tense ("עתיד של מתח") יוצא לאור.

רואה אור The Koren Sacks Siddur - הראשון בסדרת סידורי התפילה שלו שהופיעו בהוצאת קורן, בעיצובו של הטיפוגרף האמן אליהו קורן. הוא נהיה מן הסידורים הנפוצים בקהילות היהודיות ברחבי העולם.

2010
יוצא לאור Covenant and Conversation: Exodus: The Book of Redemption (שיג ושיח: קריאות חדשות בפרשת השבוע / בראשית, שמות).

2011
יוצא לאור The Great Partnership: God, Science, and the Search for Meaning (השותפות הגדולה: הדת, המדע והחיפוש אחר משמעות).

רואה אור The Koren Sacks Rosh Hashanah Mahzor (מחזור לראש השנה, אנגלית, הוצאת קורן). בבריטניה, זוהי הפעם הראשונה מזה מאה שנה שיוצא לאור מחזור תפילות חדש לחגים. בארה"ב הספר הוא בין המועמדים המובילים לפרס הלאומי לספרים יהודיים.

2012
רואה אור The Koren Sacks Yom Kippur Mahzor (מחזור ליום כיפור, הוצאת קורן).

2013
רואה אור The Koren Sacks Pesach Mahzor (מחזור לפסח, הוצאת קורן). הספר זוכה בפרס הלאומי לספרים יהודיים בארה"ב לשנת 2014.

2015
יוצא לאור Covenant and Conversation: Leviticus: The Book of Holiness (שיג ושיח: קריאות חדשות בפרשת השבוע / ויקרא, במדבר, דברים).

Not in God’s Name: Confronting Religious Violence (לא בשם האל: אל מול האלימות הדתית) יוצא לאור ומגיע לעשירייה המובילה של רבי המכר של הסאנדיי טיימס. הספר זוכה לשבחים בבריטניה, בארה"ב וברחבי העולם, ומקבל בארה"ב את הפרס הלאומי לספרים יהודיים לשנת 2015.

יוצא לאור הספר Lessons in Leadership: A Weekly Reading of the Jewish Bible ("שיעורים במנהיגות: קריאה שבועית בתנ"ך העברי").

2016
רואה אור The Koren Sacks Shavuot Mahzor (מחזור לשבועות, הוצאת קורן).

רואה אור The Koren Sacks Succot Mahzor (מחזור לסוכות, הוצאת קורן).

יוצא לאור Essays in Ethics: A Weekly Reading of the Jewish Bible ("מאמרים על אתיקה: קריאה שבועית בתנ"ך העברי").

2017
יוצא לאור Covenant and Conversation: Numbers: The Wilderness (שיג ושיח: קריאות חדשות בפרשת השבוע / ויקרא, במדבר, דברים).

יוצא לאור Ceremony & Celebration: Introduction to the Holidays (מועדים לשיחה: קריאות חדשות בחגי ישראל).

2019
יוצא לאור Covenant and Conversation: Deuteronomy: Renewal of the Sinai Covenant (שיג ושיח: קריאות חדשות בפרשת השבוע / ויקרא, במדבר, דברים).

2020
יוצא לאור Morality: Restoring the Common Good in Divided Times (מוסריות: שיקום הטוב המשותף בעידן מפולג).

יוצא לאור Life-Changing Ideas: A Weekly Reading of the Jewish Bible (רעיונות משני-חיים: קריאות חדשות בפרשת השבוע).

2021
הספר Studies in Spirituality: A Weekly Reading of the Jewish Bible ("מחקרים על רוחניות: קריאה שבועית בתנ"ך העברי") רואה אור לאחר מותו.

קובץ נאומים ומשדרים תחת הכותרת The Power of Ideas ("כוחו של רעיון") נאסף לזכרו ומתפרסם אחרי מותו.

2022
הספר I Believe: A Weekly Reading of the Jewish Bible ("אני מאמין: קריאה שבועית בתנ"ך העברי") יוצא לאור אחרי מותו.

pamphlets

2006
Music for the Jewish Soul (CD) ("מוזיקה לנשמה היהודית")

2007
Little Book of Big Questions published and distributed.

2007
A Little Book of Big Questions ("חוברת קטנה עם שאלות גדולות").

Ten Days, Ten Ways: Paths to the Divine Presence ("עשרה ימים, עשרה נתיבים: דרכים אל הנוכחות האלוהית").

Music for the Jewish Soul 2 (CD) ("מוזיקה לנשמה היהודית 2: חגי תשרי").

2008
Israel – Home of Hope (CD) ("ישראל – בית לתקווה").

2009
Letter to the Next Generation: Reflections on Yom Kippur ("מכתב לדור הבא: מחשבות על יום כיפור").

2011
Letter to the Next Generation 2: Reflections on Jewish Life ("מכתב לדור הבא: מחשבות על החיים היהודיים").

2013
A Judaism Engaged with the World ("יהדות מחוברת לעולם").

honorary degrees

1993
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת מידלאסקס (בריטניה).

מקבל תואר עמית של כבוד מקינגס קולג', לונדון (בריטניה).

מקבל תואר עמית של כבוד ממכללת גונוויל וקאיוס, אוניברסיטת קיימברידג' (בריטניה).

מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת קיימברידג' (בריטניה).

1996
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת חיפה (ישראל).

1997
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהישיבה יוניברסיטי (ארה"ב).

מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת ליברפול (בריטניה).

1998
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת סנט אנדרוז (בריטניה).

2001
הארכיבישוף מקנטרברי דאז, המכובד הגדול הלורד ג'ורג' קארי, מעניק לו בארמון למבת' תואר כבוד של דוקטור לתיאולוגיה במלאת עשר שנים לכהונתו כרב הראשי של בריטניה. זוהי הפעם השנייה בלבד שהכבוד הזה ניתן למנהיג יהודי.

מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת גלזגו (בריטניה).

מקבל חברות כבוד באינֶר טמפל (Honorary Bencher of Inner Temple), אחת מאכסניות המשפט החשובות בבריטניה.

2004
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת לידס (בריטניה).

מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן (ישראל).

2006
מקבל תואר כבוד של דוקטור לתיאולוגיה ממכללת הייתרופ (בריטניה).

2009
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת רוהמפטון (בריטניה).

2010
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בזל (שווייץ).

2011
מקבל תואר כבוד של דוקטור למשפטים מאוניברסיטת אברדין (בריטניה).

מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן גוריון בנגב (ישראל).

2013
מקבל תואר כבוד של דוקטור למדעי הרוח מאוניברסיטת סלפורד (בריטניה).

מקבל תואר כבוד מיוחד של דוקטור למדעי הרוח, הניתן בזכות תרומה לאנושות מאוניברסיטת הופ בליברפול (בריטניה).

2016
מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב בנגב (ישראל) על היותו "הוגה דעות רב השפעה המקדם דיאלוג בין-דתי ... איש אשכולות."

2018

מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, בהוקרה על "תרומה בת עשרות שנים לשימור מסורת האמונה היהודית והעשרת הזהות היהודית ... על מעמדך כמנהיג דתי וכקול מוסרי מוערך בעולם ... ועל מסירותך האיתנה למדינת ישראל ולעם היהודי."

2020
האוניברסיטה העברית בירושלים מכריזה כי תעניק לו תואר דוקטור לשם כבוד על "הישגיו האישיים בתחומי האקדמיה והצדק החברתי, מציאת פתרונות לאתגרים גלובליים, ותרומה לעם היהודי, למדינת ישראל ולאנושות", אולם הענקת הפרס מתעכבת בשל מגפת הקורונה. הרב זקס הספיק לשמוע בחייו על הכבוד שזכה לו.

2021
מקבל אחרי מותו תואר כבוד של דוקטור לתיאולוגיה מאוניברסיטת ייל (ארה"ב) בהוקרה על "מנהיגות מוסרית איתנה וחכמה."

2022
מקבל אחרי מותו תואר כבוד שלדוקטור לפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. זהו התואר השני שהוענק לו לאחר מותו, ובכך מגיעה רשימת התארים לשם כבוד שקיבל ל-21 במספר.

awards

1995

  • מקבל את פרס ירושלים על תרומתו לחיים היהודיים בתפוצות.

1996

  • מקבל תואר "אזרח כבוד" (Freeman) ברובע ברנט בלונדון.

2005  

  • מקבל תואר אבירות מידי מלכת אנגליה ביום הולדתה, על "שירותים למען הקהילה והיחסים הבין-דתיים."

2006

  • מקבל תואר "אזרח כבוד" (Freeman) של העיר לונדון.

2009 

  • מתקבל כחבר לכל ימי חייו בבית הלורדים, בתואר הברון זקס מאולדגייט. מקום מושבו הוא באזור ה"ספסלים שממול" (cross benches), השמורים לחברי הבית שלא משויכים למפלגה פוליטית כלשהי.

2010

  • מקבל את פרס הרב נורמן לאם מן הישיבה יוניברסיטי (ארה"ב).
  • מקבל את פרס אברהם קויפר מהסמינר התיאולוגי באוניברסיטת פרינסטון (ארה"ב).

2011

  • מקבל את פרס אקומני לסובלנות ולהבנה דתית וחברתית על-שם לדיסלב לסט מטעם אוניברסיטת בן גוריון בנגב (ישראל).
  • מקבל את פרס "כתר תורה" מטעם האוניברסיטה הפתוחה (ישראל).

2013

  • מקבל את פרס "נאמני סנדפורד סנט מרטין" על פעולותיו לקידום היהדות והדת בכלל (בריטניה).

2014

  • מקבל את מדליית קנטרברי על תרומה להגנה על חופש הדת מטעם קרן בקט לחופש הדת (ארה"ב).
  • מקבל את פרס כץ לציון תרומתו לניתוח ויישום של ההלכה בחיים המודרניים (ישראל).
  • מקבל את פרס שומר ציון מטעם מרכז אינגבורג רנרט ללימודי ירושלים באוניברסיטת בר אילן, על תרומתו לחיים היהודיים בתפוצות (ישראל).

2015

  • מקבל את פרס הרמב"ם על טיפוח יהדות משמעותית ומוסרית (ישראל).

2016

  • מקבל בטקס בלונדון את פרס טמפלטון, על "תרומה ייחודית לממד הרוחני של האנושות, בין אם על ידי התבוננות מעמיקה, תגלית או עבודה מעשית."
  • מקבל את פרס בראדלי בוושינגטון הבירה, על תרומתו האינטלקטואלית לחיים הציבוריים באמריקה (ארה"ב).

2017

  • מקבל את פרס אירווינג קריסטול מטעם המכון האמריקני ליזמות (American Enterprise Institute), על "תרומה אינטלקטואלית או מעשית לשיפור המדיניות הציבורית והרווחה החברתית."

2018

  • מקבל את פרס Beacon of Light ("מגדלור") מארגון StandWithUs, בהוקרה על פעולותיו למען ישראל והעם היהודי (בריטניה).
  • מקבל פרס מפעל חיים ב"ערב גיבורים" של העיתוןלונדון ג'ואיש ניוז (Jewish News), בהוקרה על תרומתו הנרחבת ליהדות העולם ולחברה הבריטית בכללה (בריטניה).
  • מקבל את פרס הגשר מטעם המועצה לנוצרים ויהודים (Council of Christians and Jews), כאות הוקרה על תפקידו החשוב בטיפוח השיח הבין-דתי בבריטניה.

2021

  • אחרי מותו, מוענק לו פרס מפעל חיים מטעם קרן פרס בראשית (Genesis Prize Foundation). את הפרס מקבלת בשמו רעייתו, ליידי איליין זקס, מידי נשיא ישראל מר יצחק הרצוג.
lectures

1989
נותן הרצאה במסגרת "הרצאות שרמן" במחלקה ללימודי דת השוואתית באוניברסיטת מנצ'סטר, שבה הוא בוחן את המחשבה היהודית לאחר השואה.

1990
במסגרת התוכנית BBC Reith, סדרת הרצאות מוזמנת המוגשת כל שנה בידי אישיות ציבורית אחרת, מגיש סדרה בשם "עיקשותה של האמונה", הקוראת תיגר על ההשקפה כי האמונה הדתית באירופה נמצאת במצב של פיחות סופני.

1991
בטקס מינויו לרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי, נושא את נאום "עשור ההתחדשות".

בטקס מינויו לרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי, נושא את נאום "עשור ההתחדשות"

1993
מוזמן להרצות בלינקולנ'ס אין (Lincoln’s Inn), אחת מאכסניות המשפט החשובות בבריטניה, במסגרת "הרצאות וורברטון" לתיאולוגיה.

1996
Delivers the Cook Lectures at the Universities of Oxford, St. Andrews and Edinburgh on “Political Society, Civil Society” and “Language of Morals”. 

2000
נושא בטירת וינדזור את "הרצאת סנט ג'ורג'", הרצאה שנתית שנערכת במעמד הוד מעלתו הנסיך פיליפ.

מרצה במחלקה לעסקים באוניברסיטת לונדון על "שווקים, ממשלות ומוסר" במסגרת "הרצאות מאיס".

נואם בפסגת המילניום לשלום עולמי בבניין האו"ם בניו יורק, תחת הכותרת "סליחה ופיוס".

2001
מרצה על "סוגיות אתיות בתחילת החיים" בקולג' המלכותי לרופאים, במסגרת "הרצאות סמואל ג'י".

נותן סדרה של שש "הרצאות אמונה", שהעמיקו בשורת סוגיות מגוּונות: טבעה של האמונה, התייצבות מול רֶשע, בריאה, יהדות משיחית, תפיסת העם הנבחר ו"תורה משמיים".

2002
מעיד בפני "הוועדה הבין-פרלמנטרית נגד אנטישמיות" (חלק ממשרד החוץ הבריטי).

2007
מוזמן לתת את ההרצאה הנבחרת במכון קינן שבאוניברסיטת דיוק (ארה"ב) בנושא "כבוד לַשוני".

2008
נושא דברים בפני מליאת ועידת למבת' של הכנסייה האנגליקנית בנושא "אמונה וגורל". הוא הרב הראשון שזוכה לכבוד הזה.

נותן את "הרצאת גיפורד" באוניברסיטת אדינבורו, בנושא "מדוע האמונה ממשיכה להתקיים?"

נואם בפרלמנט האירופי על עליית האנטישמיות ברחבי אירופה.

2009
נותן הרצאה בשם "הדי הטרגדיה" במכון נקסוס (הולנד).

נושא דברים בפורום הכלכלי העולמי, כחלק ממפגש עם מנהיגים דתיים בעולם.

נושא את הרצאת תאוס (Theos)

השנתית בנושא "הדת בבריטניה של המאה ה-21".

2010
הנואם המרכזי באירוע לכבוד ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בבריטניה.

משתתף בפסגה בין-דתית בנושא האושר, לצד הדלאי למה, באוניברסיטת אמורי (ארה"ב).

נותן סדרת הרצאות על "שוני ודמוקרטיה בעולם פוסט-חילוני" ב"מכון למחקרי תרבות מתקדמים" שבאוניברסיטת וירג'יניה (ארה"ב).

2011
נושא את התפילה בשם הציבור בסנאט בארה"ב.

הדובר המרכזי ב"וועידת המחר" של הנשיא הרצוג (ישראל).

נותן הרצאה לכבוד האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במכללה האוניברסיטאית סנט מרי בטוויקנהאם (בריטניה).

מרצה על "תובנות מקראיות על החברה הטובה" במסגרת "הרצאת איבור" השנתית בעיר יורק (בריטניה).

הדובר המרכזי בוועידה הבינלאומית של שלוחי חב"ד בניו יורק.

נושא את הנאום המרכזי תחת הכותרת "האם אירופה איבדה את נשמתה?" באוניברסיטה הגרגוריאנית ברומא.

2012
נותן סדרת הרצאות תחת הכותרת "לתת מקום: תיאולוגיה יהודית של האחר" באוניברסיטת אוקספורד.

נושא נאום מרכזי תחת הכותרת "דת ומדע" באוניברסיטת פרינסטון (ארה"ב).

מרצה על "עתיד היהדות" במסגרת "הרצאות אוסף רובינס למחשבת ישראל וחוקי היהדות" בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי (ארה"ב).

2013
מרצה על "אתגרי המאה ה-21 ליהודים ולישראל" במכללה האקדמית תל-חי (ישראל).

נושא נאום תחת הכותרת "אמון ואמינות" במכון וולף באוניברסיטת קיימברידג' (בריטניה).

נושא נאום תחת הכותרת "הרצון לחיים" בוועידת איפא"ק בוושינגטון הבירה (ארה"ב).

הדובר המרכזי בעצרת של הקהילה היהודית הבריטית בשם "קרובים יותר לישראל" בכיכר טרפלגר בלונדון.

נושא דברים על "יהדות מחוברת לעולם" בבית הכנסת הגדול בירושלים.

נושא נאום בשם "דת ורווחת הכלל" ב"מכון אגורה לתועלת הציבור", חלק מטמפלטון הונורס קולג' באוניברסיטת מזרח פנסילבניה (Templeton Honors College at Eastern University) (ארה"ב).

נושא נאום על "מנהיגות בעלת חזון במאה ה-21" באספה הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בירושלים.

נותן הרצאה בשם "על מיעוטים יצירתיים" במסגרת "הרצאות ארסמוס" – "דברים ראשונים" בניו יורק (ארה"ב).

2014
הדובר המרכזי בסמינר בינלאומי בנושא "ההשלמה ההדדית בין גברים ונשים", שנערך בחסות האפיפיור פרנציסקוס (הוותיקן).

מדבר באספה הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בוושינגטון הבירה (ארה"ב).

נותן את ההרצאה המרכזית, בשם "להתייצב מול אלימות בשם האל", באירוע משותף מטעם קינגס קולג' לונדון ואוניברסיטת ניו יורק בלונדון (בריטניה).

הנואם המרכזי באירוע של הספרייה הלאומית בירושלים, תחת הכותרת "משכן הספר בשביל עַם הספר"
(ישראל).

מרצה על "הרלוונטיות של התנ"ך למשפט ולאתיקה בחברה של ימינו" בקינגס קולג' לונדון (בריטניה).

נושא דברים תחת הכותרת "להגנת החירות הדתית" בטקס שבו הוא מקבל את מדליית קנטרברי מטעם קרן בקט לחופש הדת בניו יורק (ארה"ב).

הדובר המרכזי בפורום הגלובלי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) בנושא "מצבו של העולם היהודי" בוושינגטון הבירה (ארה"ב).

מגיש את "הרצאות יוג'ין מק'דרמוט" באוניברסיטת דאלאס (ארה"ב) תחת הכותרת "עתיד האמונה: המוסר היהודי-נוצרי במאה ה-21" ו"לרפא עולם שבור: אתגר האמונה במאה ה-21".

נושא הרצאה לזכר פריצי וייצמן אוונס תחת הכותרת "כבוד לַשוני: הדור הבא של מנהיגות רב-דתית", במכון "Of Many" למנהיגות רב-דתית באוניברסיטת ניו יורק (ארה"ב).

2015
נואם בכנס חברים ובוגרים ב"אגודת מרשל" באוניברסיטת ייל, לציון 60 שנה לישיבתם בניו הייבן, קונטיקט (ארה"ב).

נותן את "הרצאת הילדסמאייר" תחת הכותרת "אלימות וחוק: מחשבות על ימי קדם וימינו אנו" בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הומבולדט, ברלין (גרמניה).

2016
מדבר על נושא הקיצוניות הדתית בטקס באנדרטה הלאומית והמוזיאון לפיגועי 11 בספטמבר בניו יורק (ארה"ב).

נושא דברים בפני נציבות ארה"ב לחירות דתית בינלאומית בוושינגטון הבירה (ארה"ב).

מרצה על קיצוניות דתית באוניברסיטת סנט אנדרוז שבסקוטלנד (בריטניה).

נושא נאום תחת הכותרת "לא בשם האל" באוניברסיטת קורנל, ניו יורק (ארה"ב).

נושא את ההרצאה המרכזית בטקס שבו הוא מקבל את פרס טמפלטון, תחת הכותרת Danger of Outsourcing Morality ("הסכנה ב'מיקור חוץ' של המוסריות") (בריטניה).

נושא דברים בפרלמנט האירופי בבריסל על התגברות האנטישמיות באירופה (בלגיה).

נושא דברים במחלקת המדינה של ארה"ב על ההתמודדות עם אלימות דתית.

הנואם המרכזי בטקס שבו הוא מקבל את פרס בראדלי בוושינגטון הבירה, תחת הכותרת "ההישג המוסרי של חברה חופשית" (ארה"ב).

2017
בוועידת TED 2017 בוונקובר על הנושא "להתמודד עם העתיד ללא פחד". הוא הרב הראשון שמדבר מעל במת ועידת TED המרכזית. ההרצאה זוכה לכשני מיליון צפיות וכריס אנדרסון, מייסד ויו"ר TED, מכניס אותה לרשימת עשר ההרצאות המובילות לשנה זו.

מדבר בפסגת "עולמי" הבינלאומית בלונדון על "האלגוריתם היהודי" ( The Jewish Algorithm) (בריטניה).

2018
הדובר המרכזי בנושא "המשימה של היהדות בזמננו" (The Contemporary Task of Judaism) באוניברסיטת בר אילן (ישראל).

2019
הדובר המרכזי בנושא "לחקור את האמונה" (Exploring Belief) בפסטיבל "דת ותקשורת" של ה-BBC (בריטניה).

נותן הרצאה בתלמוד לכבוד ההוצאה לאור של תלמוד בבלי קורן, מהדורת Noé, תחת הכותרת "האם התפילה המפורסמת ביותר שלנו היא תפילה?" ( Is our Most Famous Prayer a Prayer?) (בריטניה).

2020
נואם על מוסריוּת במכון ברגרואן (ארה"ב).

מרצה על "שיקום הטוב המשותף בעידן מפולג") (Restoring the Common Good in Divided Times) במכון לגטום (בריטניה).

מרצה על "יהדות במאה ה-21: אתגרים והזדמנויות" בלוס אנג'לס (ארה"ב).

נותן הרצאה בנושא "איך לנהל חיים טובים בזמנים של פילוג" (How to Lead a Good Life in Divided Times) ב-How To Academy (בריטניה). מתחיל בסיור להשקת הספר Morality ("מוסריות"), אך הסיור נקטע עקב מגפת הקורונה.